Kan vi skabe vækst og jobs i arbejdet med at nå FN’s verdensmål og hvordan?

Snapsting i Viborg er fest, farver, højt humør og god musik – men det er også tid for en debat om, hvorfor og hvordan vi arbejder med FN’s verdensmål. Kom og vær med i debatten sammen med eksperter, politikere og erhvervsfolk den 25. juni 2019 på Hjultorvet i Viborg.

Verdensmålene har bl.a. ambitiøse målsætninger for bæredygtigt forbrug og produktion, bæredygtig energi, rent vand, bæredygtige byer og bæredygtig økonomisk vækst.

Hvis FN’s verdensmål skal nås, vil det kræve mange forandringer.

• Forandring i hvad vi, som forbrugere, køber.
  • Forandring i hvad virksomhederne producerer, og hvordan de producerer.
  • Forandringerne vil også kræve, at vores politikere ændrer rammevilkår for virksomheder, lovgivning og offentlige indkøb.

Erhvervslivet skal arbejde systematisk med verdensmålene
Vi har spurgt tidligere klima- og energiminister, Connie Hedegaard, hvorfor det er vigtigt, at erhvervslivet arbejder med FN’s verdensmål, og Connie siger følgende:
- Det er centralt, at erhvervslivet begynder at arbejde systematisk med verdensmålene og klima: Hvad er virksomhedens baseline? Hvad kan vi gøre anderledes - og hvornår skal vi være hvor? Jo før man kommer i gang des bedre, simpelthen fordi bæredygtighed er et væsentligt konkurrencemeter i fremtiden. Dels fordi det betaler sig, dels fordi det i stigende grad koster på virksomhedens image ikke at være bæredygtig, og endelig også fordi en bæredygtig profil er afgørende for at kunne tiltrække fremtidens arbejdskraft.

Vækst og nye jobs?
Erhvervsdirektør Henrik Hansen fra VIBORGegnens Erhvervsråd ved godt, at FN’s verdensmål vil være en udfordring for mange.
- Men de skaber samtidig mange nye forretningsmuligheder, siger Henrik. Muligheder, som vi vil være med til at fremsøge og udvikle. Derfor håber vi, at rigtig mange vil kigge forbi Hjultorvet d. 25. juni kl. 15.00 og være med i debatten, når vi stiller spørgsmålet: Kan vi skabe vækst og jobs i arbejdet med at nå FN’s verdensmål og hvordan?

Panelet består af følgende eksperter, politikere og erhvervsfolk:

• Poul Smed Folmersen, Uddannelsesleder VIA Pædagoguddannelsen i Viborg
  • Xenia Duffy Obel, Sustainable Business Advisor, Zeal
  • Stine Damborg Hust, medlem af Viborg Byråd
  • Christian Bech Petersen, Marketingschef Peter Larsen Kaffe
  • Lars Norup, Chefredaktør, Viborg Stifts Folkeblad

Ordstyrer: Henrik Hansen, Erhvervsdirektør VIBORGegnens Erhvervsråd

Debatmødet er arrangeret af VIBORGegnens Erhvervsråd, Viborg Innovation Fond og Viborg Kommune og finder sted tirsdag d. 25. juni 2019 kl. 15-17 på Hjultorvet i Viborg. Deltagelse er ganske gratis, og alle er velkomne! Læs mere på ver.dk/arrangementer

Se Henrik Hansens opfordring til at deltage i debatmødet i videon her

Yderligere information om pressemeddelelsen fås ved henvendelse til Henrik Hansen, VIBORGegnens Erhvervsråd – mail: heha@ver.dk – tlf. 40134474.