Medlemshistorier: Nye penge til vækst

VIBORGegnens Erhvervsråd hjælper virksomheder med at finde finansiering til vækst blandt de mange udviklingsprogrammer og støtteordninger fra offentlige instanser, EU-fonde og private investorer.

Af: Kim MacKayzee
Foto: Erling Jørgensen

Vækst og udvikling koster penge, og netop finansieringen af nye projekter er en stopklods for mange virksomheder.

- Det må vi nok klare selv, siger virksomhederne. De ved ikke, at der er mulighed for at få støtte, siger direktøren for VIBORGegnens Erhvervsråd, Henrik Hansen.

VIBORGegnens Erhvervsråd arbejder på konstant at være opdateret på de forskellige investerings- og udviklingsmuligheder herunder støttemuligheder, virksomhedsudviklingsprogrammer og EU-programmer.

- Det er et bredt område, og der er rigtig mange muligheder. Men der er også rigtig mange krav, og det er svært at overskue for virksomhederne. Det er ikke altid fuldstændig tydeligt, om man er berettiget til det ene eller det andet program, fortæller Henrik Hansen. Erhvervsrådets konsulenter hjælper med at afklare virksomhedens behov, så man er skarp på, hvad der skal bruges penge til. Derefter hjælper de virksomheden gennem hele processen, finder de rigtige programmer og støttemuligheder, skaber kontakter til ordningerne og hjælper eventuelt virksomheden med at få en ansøgning sat sammen.

Repipe fik tilskud til en akademiker
Repipe Lining Systems A/S i Stoholm er en af de virksomheder, der har brugt VIBORGegnens Erhvervsråd som sparringspartner.Dorte Johansen - Foto Erling Østergaard

De har for nylig fået støtte fra Innovationsfondens Landdistriktsvækstpilotprogram til at ansætte en ny medarbejder med en længerevarende uddannelse.

- Vi begyndte allerede for et par år siden at tale om at ansætte en ny ingeniør. Vi havde brug for en til at styre vores flow fra indkøb til produktion og til at lave dokumentation og tegningsmateriel. Vi skal overleve på at holde et højt niveau på både kvalitet og ekspertise, og det kræver systematik, fortæller Dorthe Johansen, der er økonomi- og personalechef hos Repipe.

Da en konsulent fra VIBORGegnens Erhvervsråd gjorde opmærksom på et program, hvor virksomheder i landdistrikter kan få tilskud til at ansætte en akademiker, tog sagen pludselig fart.

- Vi fik materialet om ordningen i slutningen af november sidste år, og få uger senere var ansøgningen sendt. Vi har fået 300.000 kr. i tilskud over to år, og det er en kæmpehjælp. Tilskuddet betyder, at vi kan gå en tak op i lønrammen og tiltrække en mere kvalificeret medarbejder med en tungere ballast, siger Dorthe Johansen.

Ikke altid nemt at rekruttere i Stoholm
Netop muligheden for at tiltrække højt kvalificeret arbejdskraft er velkommen i en teknologisk virksomhed som Repipe, der producerer avancerede coating udstyr til renovering af indvendige rørsystemer.

- Stoholm er ikke udkantsdanmark, men vi kan også mærke, at det ikke er det nemmeste sted at rekruttere til. Samtidig er det en stor beslutning for en lille virksomhed på 8-9 medarbejdere at udvide med en ekstra stilling, så der er stort behov for tilskuddet, siger økonomi- og personalechefen.

Det bliver måske nemmere om kort tid, når virksomheden på grund af vækst og pladsmangel flytter ind til Viborg. Men også i fremtiden vil Repipe være åben for støttemuligheder, der kan styrke væksten yderligere.

Dorthe Johansen ser erhvervsrådet som en vigtig sparringspartner i den forbindelse.

– Der kommer så meget forskelligt, og vi har ikke en ansat bare til at holde øje med mulighederne, og vi kan let komme til at løbe lidt skævt i ordningerne. Så erhvervsrådets indsats er rigtig fin for mindre virksomheder.

Østerkrog Gartneri fik opbakning fra Vækstfonden
I naturskønne omgivelser ved Nørreå og Gudenåen tæt på Bjerringbro ligger Østerkrog Gartneri ApS. Virksomheden, der drives af brødrene David og Caleb Falk, startede i 1999, og beskæftiger i dag 50 ansatte. Siden 2008 har Østerkrog i stigende grad satset på økologisk produktion af grøntsager, og i dag udgør økologi 50% af produktionen, der især i de sidste fem år har været i betydelig vækst.

- Men vi har kæmpet for at få penge, så vi kan vækste. Bankerne piver og holder på pengene, så sidste år måtte vi holde lav profil med investeringer. Banken sagde ret tydeligt, at vi kun måtte foretage de mest nødvendige investeringer for at opretholde produktionen, fortæller Caleb Falk.Caleb Falk - Foto Erling Østergaard

Men i år ville brødrene gerne udvikle deres virksomhed yderligere. En ny høstvogn, så de kan udvide arealet med kål. En ny og hurtigere pakkelinje til broccoli, så sortering, vejning og etikettering bliver uldautomatisk.

Og som noget helt nyt en skæremaskine til porrer.

- Skæremaskinen er første skridt til at levere forarbejdede grøntsager. Måske bliver det et lille snitteri på sigt. Så vi skulle dels investere i vores nuværende produktion, dels i starten på noget nyt. Men jeg nægtede at tro på, at banken ville være med, forklarer Caleb Falk.

Erhvervsrådet satte skub i processen
En af erhvervsrådets konsulenter var i december med på en rundvisning på gartneriet og hørte om brødrenes planer. Et par dage senere satte han skub i processen med et forslag om at søge støtte hos Vækstfonden.

- Erhvervsrådet var med til de første møder og var til stor hjælp. Det er ikke sådan, at man bare får pengene. Vækstfonden er særdeles grundige og har sat sig godt ind i tingene. Det kan man kun have respekt for, for det betyder også en større tryghed for banken, at der er andre, der stoler på os, mener Caleb Falk.

Vækstfonden kommer med de sidste 1,8 millioner af Østerkrogs samlede investering, og det tager spidsen af bankens risiko. Det er ikke billige penge, og de skal afdrages over seks år, men det gav en fordel i forhold til bankens risikovillighed.

- Vi valgte bevidst at have Vækstfonden i baghånden først, inden vi gik i banken med budgettet. De tog det meget positivt, at vi selv havde en del af pengene med, så de accepterede at finansiere resten af vores investering. Hvis ikke VIBORGegnens Erhvervsråd havde sparket til os, er jeg ikke sikker på at vi havde fået investeringen på plads i år, siger Caleb Falk.

VIBORGegnens Erhvervsråd bygger bro
De to virksomheder er typiske eksempler på nogle af de opgaver, erhvervsrådets konsulenter jævnligt arbejder med. Det kunne også være finansiering af udviklingsprojekter, satsning på nye eksportmarkeder eller den helt grundlæggende opstartsfinansiering af ny virksomhed. Der er et utal af muligheder, ikke bare fra offentlige programmer, men også fra private fonde, investorer og business angels.

- For den enkelte virksomhed er det et område, de sjældent arbejder med, men vi er involveret mange gange og har ekspertisen. Vores konsulenter har en idé om, hvad der virker og hvad man skal fokusere på, og de er virksomhedens sparringspartner fra start til slut. Jo bedre forberedt man er, jo større er muligheden for at få støtte. Vi bygger bro mellem virksomhederne og støtteordningerne, siger erhvervsrådsdirektøren.