Mercantec og VIBORGegnens Erhvervsråd garanterer praktikpladser til elever hos virksomhederne

Unge, der fremover søger ind på flere af Mercantecs uddannelser, er garanteret en praktikplads i erhvervslivet.

Det er Mercantec og VIBORGegnens Erhvervsråd, der netop har indgået aftalen om praktikpladsgaranti på flere uddannelser. Samtidigt arbejder begge parter på at udvide ordningen for andre fag til gavn og glæde for både elever og virksomheder.

- Vi ved, at eleverne synes, det er vigtigt med en praktikplads. Det skaber tryghed, siger direktøren for Mercantec, Kirsten Holmgaard.

Der er 100 procents garanti på følgende uddannelser: Industritekniker, automatiktekniker, klejnsmed, elektronikfagtekniker, struktør og gulvlægger.

Efter praktiktiden er der udsigt til fast arbejde. Der er nemlig mangel på faglært arbejdskraft, og det tal stiger markant de kommende år. I 2025 vil der mangle cirka 70.000 faglærte i Danmark hovedsageligt inden for området jern og metal. Det viser en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).

- Erhvervslivet bør tage et ansvar for at gøre det attraktivt at søge ind på de pågældende uddannelser, og derfor starter vi samarbejdet på en håndfuld uddannelser. Vi håber, at vi kan udvide til flere uddannelsesområder i fremtiden, siger direktør for Viborgegnens Erhvervsråd, Henrik Hansen.

- Vi uddanner vores unge til fag med fremtid i. Samtidigt er det fag, som har stort udviklingspotentiale. De unge kan også vælge at blive selvstændige eller videreuddanne sig inden for mange forskellige områder. Der er fantastisk mange muligheder med en erhvervsuddannelse, udtaler Kirsten Holmgaard.

Praktikpladsgarantien hos Mercantec er allerede på plads for skoleåret 2016/2017.

Læs mere på Mercantec.dk

For yderligere oplysninger: